Unitra ZRK Melodia

Informacje ogólne

Producent

Unitra Zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka

Model

Melodia

Rok produkcji

1958

Miejsce produkcji

Warszawa, Polska

Typ

Magnetofon

Sposób działania

Taśma przewija się z jednej szpuli na drugą przesuwając się przed głowicą magnetyczną, która odczytuje zapis magnetyczny zarejestrowany na taśmie magnetofonowej lub zapisuje w postaci zmiennego pola magnetycznego dźwięk przetworzony wcześniej na sygnał elektryczny doprowadzony do głowicy magnetycznej.

Schemat budowy

Dane techniczne

  • Waga: ok. 20 kg
  • Wymiary: 420 × 320 × 200 mm
  • Zasilanie: 220 V; 50Hz
  • Pobór mocy: ok. 80 VA
  • Prędkość przesuwu taśmy: 9,5 cm/sek i 19 cm/sek
  • Napęd: silnik synchroniczny z zewnętrznym wirnikiem
  • Nierównomierność przesuwu taśmy: ±5% skut.
  • Rodzaj zapisu: dwuścieżkowy w układzie międzynarodowym
  • Zakres częstotliwości:
    • 60 do 12 000 Hz przy 19 cm/sek
    • 60 do 6 500 Hz przy 9,5 cm/sek
  • Rodzaj taśmy: Agfa typ CH
  • Częstotliwość prądu podkładu: ok. 50 kHz
  • Kasowanie: automatyczne przed każdym nagraniem przy pomocy głowicy ferrytowej
  • Czas przewinięcia szpuli z taśmą: ok. 2,5 min
  • Moc wyjściowa: ok. 1 W
  • Poziom szumów: ≤ -35 dB Zniekształcenia nieliniowe: ≤ 5% dla pełnego wysterowania Konstrukcję tego magnetofonu charakteryzuje „symetria”. Jest to wedle dzisiejszych określeń „pełen autorevers”, czyli układ pozwalający na zapis i odczyt w obu kierunkach przesuwu taśmy.

    Magnetofon wyposażono w specjalnie dla niego opracowany i produkowany przez Tonsil silnik, który bezpośrednio wymuszał przesuw taśmy. Oznaczało to brak koła zamachowego, którego rolę pełnił masywny zewnętrzny wirnik silnika.

    Silnik Melodii jest uzwojony w układzie gwiazda-podwójny trójkąt, co pozwala mu pracować w obie strony z dwoma prędkościami obrotowymi: 500 i 1000 obr/min. Dzięki odpowiedniej średnicy osi daje to prędkość liniową 9,5 i 19 cm/s.

    Przełączanie prędkości odbywa się na drodze elektrycznej, podobnie jak zmiana kierunku obrotów.

    Melodie obsługiwały także studia nagrań pocztówek dźwiękowych, przynajmniej tych pierwszych, o wyglądzie i kształcie pocztówki, robionych w Warszawie.

    W urządzeniu tym mamy symetrycznie dwie klawiatury obsługujące ruch taśmy w dwu kierunkach.